Ondanks goede bedoelingen is het altijd mogelijk dat een cliënt medewerker een klacht heeft. Er hoort op een zorgboerderij altijd ruimte te zijn voor aanmerkingen, kritiek of klachten. Als er een klacht of aanmerking wordt aangedragen, wordt er serieus naar een oplossing gezocht. In de procedure staat beschreven hoe er om gesprongen wordt met klachten.
Bij aanvang werk wordt elke medewerker op de hoogte gesteld van de klachtenregeling en ontvang je een informatiebrief. Het reglement is te downloaden op www.zorgboeren.nl
https://www.zorgboeren.nl/zorgboerderijen/xtrakragt
Indien de medewerker er niet uit komt of het niet eens is met bepaalde besluiten, of gang van zaken, kan hij/zij zich richtten tot één van de vertrouwenspersonen of klachtenfunctionaris.
Dit is in samenwerking met Talent-Xl en Coöperatie Boer en Zorg en zijn onafhankelijk. Beide zijn op de hoogte van de wet Zorg en dwang en weten hoe te handelen wanneer er een klacht komt die hier onder valt. De contactgegevens van de cliëntvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang die is aangesteld voor regio Flevoland is bekend bij de eigen vertrouwenspersoon.
Ook in het kwaliteitssysteem staat het reglement, de cliëntbrief (stappenplan) en een klachtenformulier welke kan helpen voor het formuleren van een klacht t.b.v. de klachtencommissie, als je er niet samen met de zorgboerin eruit kan komen.